لیبرالیسم اسلامی

لیبرالیسم

0
66
حالت شب

منظور از لیبرالیسم اسلامی برداشت های آزادی محور از آیات و احادیث است. با رفتن هرچه بیشتر به سوی شهری شدن، صنعتی شدن، و رشد و پیچیدگی جامعه که باعث تقابل منافع شده است. افراد، گروه ها و سیاستمداران همگی سعی دارند به اعتراض و حق فردی خود مشروعیت اسلامی بدهند. آنها با کنکاش در قرآن و سنت سعی دارند آنچه که نفع خود است از آن دربیارند. تفسیرهای از قرآن و سنت می شود که حتی بنظر می آید کاملا خالف متن صریح قرآن و احادیث است .سوال ما در این مقاله اینست که این لیبرالیسم اسلامی از کجا سردربرآورده، ما فکر میکنیم لیبرالیسم اسلامی نتیجه و خروجی توسعه اقتصادی و اصلاحات سیاسی در این چهار دهه گذشته است. خروجی توسعه اقتصادی نفتی و تا حدودی فاسد و اصلاحات سیاسی شکست خورده چیزی است که با لیبرالیسم غرب متفاوت است. در اینجا مردم تفسیری مذهبی از شرکت در انتخابات، اعتراض به احکام قوه قضائیه، تظاهرات، شورش و مخالفت با رهبران دارند.

الگو زن اسلامی در روش مشابه با زن غربی است

روند لیبرالیسم در ایران بعد از انقلاب می توان بر الگوی هانتینگتون توضیح داد. اینکه تمدن هویت می سازد و هویت تضادها، تفاوت ها، برخوردها را شکل می دهد. و از طرف دیگر تفاوت های فرهنگی در میان تمدنها، توسعه متفاوت آنها در اقتصاد و سیاست نشان می دهد. بحث محوری در لیبرالیسم بر مبنای فردگرایی است. فردگرایی شامل ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می شود. در بعد سیاسی یعنی برابری همه صداها یا توجه به برابری جنسیتی و اجازه مشارکت همگانی در سیاست است. در بعد اقتصادی یعنی ارزشمندی سخت کوشی، بهره مندی از کار خود، حق مالکیت و تجارت است. در بعد اجتماعی یعنی اولویت انتخاب های فردی در پرورش فرزندان، ازدواج … است، در همه این موارد روند در ایران حاکی از طرفداری از فرد گرایی است، افراد حق خود می دانند که استقلال داشته باشند، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را خود انتخاب کنند، از اینکه توانایی انتخاب مستقیم رهبر را ندارند ناراحت اند، می خواهند بهره کار متعلق به فرد باشد، اینکه هر که شایسته تر هستند لایق بیشترین پاداش باشد پذیرفته شده است. افراد می خواهند خود فرد مورد علاقه را برای ازدواج انتخاب کنند… در ارزیابی های بعمل آمده در سال ۲۰۰۵ مشخص شد که ایرانیان هویت خود را بر اساس یک فرد ایرانی تعریف می کنند، در حالی که در سال ۲۰۰۰ افراد خود را در قالب امت اسلامی تعریف می کردند. همچنین تغییرات شگرفی در نوع نگاه به زن اتفاق افتاده، از آموزش زنان حمایت می شود، از اینکه شغل داشته باشند، مدیر، رئیس و نماینده مجلس باشند بطور گسترده طرفداری میشود. (moaddel; 2008. 4-14)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید